"Why only dream, when you can live your dream..."

"Why only dream, when you can live your dream..."

6.6.2013

Onko vika tosissaan opintotuissa, vaan olisiko aika uudistaa koko korkeakoulusysteemiä?

Tervehdys kaikille!

Halusin tuoda oman osani opintotukikeskusteluun - eli johtaa katseet johonkin muuhun keskiöön, kuin siitä tuesta riitelemiseen. Tässä videossa haluaisin korostaa sitä, että uskon kaikilla osapuolilla olevan pitkälti yhteiset tavoitteet. Mielestäni meidän kannattaisi määritellä se yhteinen hyvä ja hyöty, sekä saada jokainen osapuoli keskittymään yhteisten tavoitteiden saavuttamiseen. Pitää uskaltaa visioida suuria, haluta paljon ja valmistautua tekemään hirvittävästi duunia yhdessä meidän rakkaan hyvinvointiyhteiskunnan eteen. :)

 Kannattaa aina muistaa sananparsi: "If you do what you've always done, you'll get what you've always gotten."

Eli ehdotan rohkeita visioita uudesta ja paremmasta korkeakoulutussysteemistä!



Haluaisin tosissaan päästä keskustelemaan aiheesta lisääkin ja ehkäpä jopa löytää ihmisiä, jotka uskovat valoisaan tulevaisuuteen ja korkeakoulujärjestelmän kehitysmahdollisuuksiin!

Erilaiset ehdotukset ovat tervetulleita, ei ole yhtä ainoaa vaihtoehtoa lähteä viemään asioita eteenpäin. :)

Kiitos kun katsoit ja kuullaan taas!

2 kommenttia:

  1. Hei Jonna! :) Olet tosi hyvä puhumaan ja esiintymään, niinku aina ennenki. Fiksua asiaa, ja haluaisinkin tuoda tähän oman näkökulmani esille.

    Varmasti tällainen työelämään osittainen integroituminen jo opiskeluaikana toimisi ja olisi hyödyllinen monillakin aloilla, mutta ei ehkä toimisi niin hyvin paljon teoriaopintoja käsittävällä opiskelualalla. Syy tähän on että ei riitä yksinkertaisesti aika, ja teoriat on opittava sielä missä on tarkoituskin, eli koulussa. Ainakin meillä tekniikan puolella teoriaopinnot jatkuvat koko opintojen ajan, ja ensi kosketukset työelämään saadaan kesätöistä (jos ollaan onnekkaita...) ja opintojen lopussa diplomityötä tehdessä.

    Ja tämä "turhan" tieteen tekeminen on aika kakspiippunen juttu, sillä se mikä saattaa näyttää turhalta toisille ei sitä välttämättä ole muille. Otan esimerkin omalta alaltani. Yleensähän "turha" on sama kuin ei-tuottava. Esimerkiksi ympäristöasioita kehittävä tutkimustyö voidaan katsoa turhaksi, jos sen motiivina ei ole rahallinen hyöty. Ei olisi edes realistista kilpailla jenkkilän kanssa, sillä siellä resurssit ovat valtavan paljon suuremmat, ja suomesta on tullut ja tulee tälläkin hetkellä maan kokoon nähden paljon uutta ja innovatiivista.

    Minusta monissa asioissa ongelmana on se, että usein päätäntävallassa olevat ihmiset ovat yhden tai kahden alan asiantuntijoita. Tästä näkökulmasta on hyvin hankalaa yrittää ymmärtää, mitkä ratkaisut olisivat kaikenkaikkiaan parhaita.

    Mutta hienoa että joku pohtii ja ennenkaikkea uskaltaa sanoa ääneen! :)

    -Maaru

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maaru kommentistasi!

      Sen haluan tarkentaa, että mielestäni ei-tuottava tutkimus ei ole sama asia kuin turha. Turha on sitä, että tutkitaan asioita "tutkimisen vuoksi" - myös niitä aiheita joita ollaan tutkittu aina ennenkin, etsimättä sitä uutta ja poikkeavaa tapaa lähestyä asiaa.

      Ehkä tässä tutkimus asiassa on juuri suurimpana ongelmana mielestäni se, että laitetaan väkisin ihmisiä tutkimaan asioita - vain että tulisi tutkittua. Meillä kuuluu olla tutkijoita ja se, että jokainen korkeakoulun käynyt ihminen koittaa olla tutkija puoliväkisin olisi mielestäni ainakin kyseenalaistettava. On se vähän sääli, että kun poimii opinnäytetyön, kandin tai gradun kirjahyllystä ei voi koskaan taata sitä, että se olisi laadukas. Osa opiskelijoista on tehnyt moisen "pakkopullan" ja se laskee töiden tasoa, kun motivaatio on hukassa.

      Tottakai on teoriapainotteisia aloja, jossa kouluinstituutio on omiaan valmentamaan ihmisiä hommaan. Se asia onko se teorian omaksuminen ja oppiminen siinä muodossa tehokkainta miten se nykyään järjestetään onkin jo toinen kysymys. :)

      Poista